Díky situaci ohledně koronaviru a různým vládním restrikcím se většina evropských států potýká se zpomalením ekonomiky. Německo se v červnu minulého roku pokusilo ekonomiku nakopnout ne až tak standardním způsobem. Většinou se totiž v takových případech používá monetární neboli měnová politika, kterou má v rukou centrální banka a využívá k ní změny úrokových sazeb prostřednictvím regulace nabídky peněz. Někdy je ale tento druh stimulace sám o sobě nedostatečný a na řadu přichází alternativy, které nabízí politika fiskální neboli rozpočtová, která ovlivňuje vývoj ekonomiky změnami výše a struktury veřejných výdajů a daní. Nástrojem, který si Německo zvolilo bylo krátkodobé snížení DPH o 3 %, což mělo přispět ke stimulaci spotřeby. Předpokladem bylo, že výhodné ceny po snížení DPH budou podporovat spotřebitele v nákupech a vidina blížícího se opětovného navýšení sazby je donutí nákup neodkládat. Dle výsledných dat lze konstatovat, že tento pokus byl úspěšný. V přepočtu na české koruny vzrostla spotřeba přibližně o 750 miliard.
Je důležité zmínit, že někteří spotřebitelé zaznamenali snížení DPH, avšak nebyli si vědomi toho, že je pouze dočasné, takže dopad opatření nebyl stoprocentní. Nicméně, u spotřebitelů, kteří očekávali výrazné snížení cen, stoupla spotřeba skoro o 40 %, přičemž nárůst byl zřetelnější u zboží dlouhodobé spotřeby a nejvíce lidé nakupovali těsně před konečným termínem, kdy se sazba měla vrátit zase na původní hodnotu. Nejmarkantněji se stimulace projevila u mladých spotřebitelů a u spotřebitelů citlivých na slevy a akce, tudíž u domácností, které nemají moc peněz.
« zpět na přehled novinek