MENU
Poradíme vám s výběrem 800 188 888 info@tco.cz

Do elektronické evidence tržeb (EET) budou od května spadat už všechny profese. Od 1. 5. 2020 totiž startuje 3. a 4. vlna, která zahrnuje všechny, na které se doposud nevztahovalo, včetně řemeslníků. Na co všechno si musí podnikatelé dát pozor a jak se mohou na začátek elektronické evidence připravit?

V Česku funguje EET od roku 2016 a má za cíl bojovat proti krácení daní. Živnostníci a podnikatelé zadávají své příjmy do elektronických pokladen, z nichž se data odesílají do EET. Evidence se týká každého, kdo přijímá platby hotově nebo ve stravenkách. Naopak do ní nespadají platby převodem na účet nebo platební kartou, a to jak osobně, tak přes internet. Účtenku tedy musí podnikatel vystavit vždy, když obdrží platbu v hotovosti, i kdyby měl třeba jenom jeden takový příjem za měsíc.

 

Začátek v EET krok za krokem

Příprava na vstup do EET obnáší několik nezbytných kroků, které lze udělat s předstihem tak, abyste 1. května byli maximálně připraveni. Na úvod si musíte požádat o své autentizační údaje. Ty jsou potřeba k přihlášení do systému. Můžete o ně požádat buďto osobně na finančním úřadě, nebo elektronicky na Daňovém portálu. Na úřadě přitom dostanete obálku s údaji hned do ruky, o on-line žádosti si několik dní počkáte, než dorazí do datové schránky.

S vystavenými údaji se můžete přihlásit, právě přes Daňový portál, do EET. Nyní je zapotřebí v systému EET zaevidovat všechny provozovny, pokud jich máte více. Pokud jako řemeslník kamennou provozovnu nemáte, zvolíte možnost „mobilní provozovna“.

Dalším krokem je vystavení certifikátu. Ten funguje jako váš podpis, a díky němu si vás finanční správa přiřadí k vašim tržbám. O certifikát si znovu žádáte v EET systému na Daňovém portále. Vygenerovaný certifikát pak nahrajete do vašeho pokladního zařízení.

 

Jakou pokladnu? Záleží na počtu tržeb

Jakou zvolit pokladnu, pak závisí především na počtu tržeb, které budete evidovat. Při několika tržbách denně je nejvhodnější telefon nebo tablet s některou z EET aplikací a přenosnou tiskárnou. Při větších počtu tržeb už se vyplatí registrační nebo dotykové pokladny. Ty umožní odbavovat zákazníky co nejrychleji. Nezapomeňte, že každý podnikatel má nárok na slevu na dani ve výši až 5000 Kč jako příspěvek na nákup pokladního zařízení.

Další možností je takzvaný off-line režim EET, tedy papírová evidence tržeb. Tu ale může využívat jen ten, kdo splní zákonné podmínky, tedy není plátcem DPH a má maximálně dva zaměstnance. V off-line režimu podnikatel vypisuje účtenku postaru, ručně.

Ceny pokladen ale i aplikací se různí. Pro nejmenší podnikatele, kteří mají minimum tržeb, postačí i bezplatná aplikace. Při vyšším poštu tržeb se pak vyplatí zvážit, jestli investovat do jednorázové licence i zařízení a správu systému včetně aktualizací řešit osobně, nebo zakoupit program i hardware paušálně na měsíční nebo roční bázi, kde je v rámci ceny garantován i veškerý servis. 

« zpět na přehled novinek